اخبار دانشگاه جامع علمی کاربردی

گرایش مردم به آموزش‌های مهارتی بیشتر شده است

به گزارش اخبار دانشگاهی، دکتر محمدحسین امید در نشست تبیین فعالیت‌ها و طرح‌های کیفیت محور دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد تصریح کرد: این دانشگاه در سال ۱۳۷۱ و با هدف استفاده از ظرفیت بخش‌های تولیدی و خدماتی بدون نیاز به ظرفیت‌سازی جدید و با بهره‌گیری از اساتید خبره شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۸۴ تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور به ۳۱۰ مرکز رسید و اکثر این مراکز مطابق با اهداف اولیه و مجهز به محیط کار واقعی  فعالیت می‌کردند، ولی از سال ۸۴ تا سال ۹۱ تعداد مراکز علمی کاربردی به ۱۱۰۰ مرکز رسید که در بعضی از مراکز معیارهای آموزش عالی رعایت نشد و فاقد شرایط اولیه برای تاسیس بودند.

امید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال‌های گذشته گرایش و توجه مردم به سمت آموزش‌های مهارتی و رشته‌هایی که منجر به شغل می‌شود، بیشتر شده است و در این دانشگاه رشته‌های فنی بسیار خوبی داریم که توجه به آن می‌تواند تکنسین‌های ماهری را در بخش‌های مختلف به جامعه تحویل دهد.

وی افزود: تا سال گذشته اکثر مراکز علمی کاربردی کشور فاقد اساسنامه بودند، اما هم‌اکنون ۱۰۰ مرکز علمی کاربردی دارای اساسنامه مدون شده‌اند و مابقی نیز به سرعت در حال انجام است.

وی با تاکید بر سیاست کیفیت بخشی به فعالیت‌های دانشگاه علمی کاربردی، خاطر نشان کرد : در این راستا با توجه به این‌که سیاست کمیت‌گرایی منجر به رشد بی رویه در تعداد مدرسان و به تبع آن افت کیفیت مراکز علمی کاربردی شده بود، با در دستور کار قرار گرفتن ارزیابی علمی و عمومی مدرسان، ۳۰ درصد از مجموع ۱۴ هزار مدرسی که در گذشته جذب این دانشگاه شده بود، تعدیل شدند.

امید افزود: در گذشته پذیرش مدرس در دانشگاه علمی کاربردی بسیار آسان بود، اما اکنون مبنای جذب مدرس، فراخوان و ارزیابی بر اساس صلاحیت‌های علمی، عمومی و حرفه‌ای است.

وی یادآور شد: امسال در حالی از این طریق نسبت به جذب هشت هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربردی اقدام شد که ۴۶ هزار متقاضی ثبت نام کردند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: با توجه به مصوبه شورای عالی اداری و دستور رییس جمهوری مبنی بر تعطیلی مراکز علمی کاربردی دولتی تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۷، این موضوع در دستور کار قرار دارد و تاکنون چندین مرکز به بخش غیردولتی واگذار شده است.

وی ادامه داد: در گذشته ۷۰ درصد دانشجویان مراکز علمی کاربردی از شاغلان وکارمندان و بقیه جوانانی بودند که پس از فارغ‌التحصیلی از آموزش و پرورش وارد دانشگاه می‌شدند، اما این موضوع اکنون برعکس شده است.

دکتر محمدصالح احمدی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد نیز در ابتدای این نشست، گزارشی از فعالیت‌های این دانشگاه ارائه کرد.

وی در این گزارش اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این دانشگاه توجه ویژه به حوزه کارورزی است و با جلساتی که برگزار شده، موانع اجرای درس کارورزی بررسی شده است؛ اگر این درس کارورزی به درستی اجرا شود، به اندازه چند واحد درس تئوری موثر است.

احمدی تصریح کرد: ترکیب اعضای کمیته برنامه‌ریزی درسی واحد استانی از افرادی تشکیل شده است که از  محیط وبازار کار هستند و به خوبی نیازهای بازار کار را می‌شناسند، همچنین به دوره‌های تک پودمان و تدوین سرفصل‌های مهارتی در کمیسیون برنامه‌ریزی درسی توجه ویژه‌ای شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن